lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Vejen til skolen

      Vejen til Skolen

      Undervisningsforløb: Vejen til Skolen

      Varighed: 4 lektioner á 60 minutter

      Klassetrin: 1. klasse

      Formål: Eleverne skal lære om grundlæggende teknologi og designprincipper ved at skabe deres egen stop motion-film, der visualiserer “vejen til skolen”.

      Lektion 1: Introduktion til Stop Motion

      Mål: Eleverne skal forstå, hvad stop motion er, og hvordan teknologien bruges til at skabe film.

      Startaktivitet:

      • Vis et kort eksempel på en stop motion-film (fx en simpel LEGO- eller papirfilm).
      • Fælles samtale: “Hvordan tror I, denne film blev lavet?”

      Introduktion til stop motion:

      • Forklar, hvordan man tager en serie af billeder, der tilsammen skaber bevægelse, når de sættes sammen.
      • Præsentér appen eller værktøjet, der skal bruges (fx Stop Motion Studio).

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder i små grupper og øver sig i at lave en kort testsekvens med simple figurer.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologianalyse: Eleven kan identificere digitale teknologiers funktion og anvendelse.
      • Teknologisk handleevne: Eleven kan bruge digitale værktøjer til at skabe enkle produktioner.

      Lektion 2: Design og forberedelse

      Mål: Eleverne skal designe baggrunde og figurer til deres film.

      Startaktivitet:

      • Samtale om, hvordan elevernes “vej til skolen” ser ud: “Hvad ser I på vej til skole?”
      • Diskutér elementer som hjem, biler, træer, mennesker osv.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne tegner og klipper baggrunde og figurer, der skal bruges i filmen (fx deres hus, busstoppested, skolen).
      • Læreren hjælper med at gøre figurerne bevægelige (brug piberensere, splitbindere eller lignende).

      Afslutning:

      Grupperne præsenterer deres baggrunde og figurer for klassen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan designe og skabe artefakter med udvalgte teknologier.
      • Formålsanalyse: Eleven kan beskrive formålet med de designede elementer.

      Lektion 3: Optagelse af Stop Motion-film

      Mål: Eleverne skal optage deres film og bruge digitale værktøjer til at fortælle en historie.

      Introduktion:

      • Demonstration af, hvordan billeder tages trin for trin for at skabe bevægelse.
      • Forklaring af, hvordan man kan bruge appens funktioner (fx tilføjelse af musik eller tekst).

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder i grupper og optager deres film ved at flytte figurerne trinvis og tage billeder.
      • Læreren hjælper med tekniske udfordringer og sikrer, at alle grupper kommer i gang.

      Afslutning:

      Hver gruppe gemmer deres film og gør den klar til fremvisning.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende digitale teknologier til at skabe en sammenhængende produktion.
      • Computational tankegang: Eleven kan strukturere og organisere en opgave trinvis for at opnå et mål.

      Lektion 4: Fremvisning og refleksion

      Mål: Eleverne skal præsentere deres film for klassen og reflektere over deres læring.

      Fremvisning:

      • Hver gruppe viser deres stop motion-film for klassen.
      • Klassesamtale: “Hvad kunne I lide ved filmen? Hvad gjorde historien interessant?”

      Refleksion:

      • Diskutér, hvad eleverne lærte om teknologi og designprocessen:
        • “Hvordan hjalp teknologien os med at lave vores film?”
        • “Hvad var sjovt eller svært ved at arbejde med stop motion?”

      Afslutning:

      Eleverne får et diplom for deres indsats som “Digitale Filmskabere”.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologianalyse: Eleven kan analysere processen bag digitale produktioner.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan reflektere over egne valg i design- og produktionsprocessen.

      Evaluering og dokumentation

      • Læreren vurderer elevernes samarbejde, kreativitet og forståelse for teknologiske værktøjer gennem observation og elevernes præsentationer.
      • Filmene kan deles med forældre eller vises på skolens hjemmeside som et eksempel på teknologiforståelse i praksis.

      Undervisningsforløb: Vejen til Skolen