Undervisningsforløb: Vejen til Skolen
Varighed: 4 lektioner á 60 minutter
Klassetrin: 1. klasse
Formål: Eleverne skal lære om grundlæggende teknologi og designprincipper ved at skabe deres egen stop motion-film, der visualiserer “vejen til skolen”.
Lektion 1: Introduktion til Stop Motion
Mål: Eleverne skal forstå, hvad stop motion er, og hvordan teknologien bruges til at skabe film.
Startaktivitet:
- Vis et kort eksempel på en stop motion-film (fx en simpel LEGO- eller papirfilm).
- Fælles samtale: “Hvordan tror I, denne film blev lavet?”
Introduktion til stop motion:
- Forklar, hvordan man tager en serie af billeder, der tilsammen skaber bevægelse, når de sættes sammen.
- Præsentér appen eller værktøjet, der skal bruges (fx Stop Motion Studio).
Praktisk aktivitet:
- Eleverne arbejder i små grupper og øver sig i at lave en kort testsekvens med simple figurer.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologianalyse: Eleven kan identificere digitale teknologiers funktion og anvendelse.
- Teknologisk handleevne: Eleven kan bruge digitale værktøjer til at skabe enkle produktioner.
Lektion 2: Design og forberedelse
Mål: Eleverne skal designe baggrunde og figurer til deres film.
Startaktivitet:
- Samtale om, hvordan elevernes “vej til skolen” ser ud: “Hvad ser I på vej til skole?”
- Diskutér elementer som hjem, biler, træer, mennesker osv.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne tegner og klipper baggrunde og figurer, der skal bruges i filmen (fx deres hus, busstoppested, skolen).
- Læreren hjælper med at gøre figurerne bevægelige (brug piberensere, splitbindere eller lignende).
Afslutning:
Grupperne præsenterer deres baggrunde og figurer for klassen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan designe og skabe artefakter med udvalgte teknologier.
- Formålsanalyse: Eleven kan beskrive formålet med de designede elementer.
Lektion 3: Optagelse af Stop Motion-film
Mål: Eleverne skal optage deres film og bruge digitale værktøjer til at fortælle en historie.
Introduktion:
- Demonstration af, hvordan billeder tages trin for trin for at skabe bevægelse.
- Forklaring af, hvordan man kan bruge appens funktioner (fx tilføjelse af musik eller tekst).
Praktisk aktivitet:
- Eleverne arbejder i grupper og optager deres film ved at flytte figurerne trinvis og tage billeder.
- Læreren hjælper med tekniske udfordringer og sikrer, at alle grupper kommer i gang.
Afslutning:
Hver gruppe gemmer deres film og gør den klar til fremvisning.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende digitale teknologier til at skabe en sammenhængende produktion.
- Computational tankegang: Eleven kan strukturere og organisere en opgave trinvis for at opnå et mål.
Lektion 4: Fremvisning og refleksion
Mål: Eleverne skal præsentere deres film for klassen og reflektere over deres læring.
Fremvisning:
- Hver gruppe viser deres stop motion-film for klassen.
- Klassesamtale: “Hvad kunne I lide ved filmen? Hvad gjorde historien interessant?”
Refleksion:
- Diskutér, hvad eleverne lærte om teknologi og designprocessen:
- “Hvordan hjalp teknologien os med at lave vores film?”
- “Hvad var sjovt eller svært ved at arbejde med stop motion?”
Afslutning:
Eleverne får et diplom for deres indsats som “Digitale Filmskabere”.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologianalyse: Eleven kan analysere processen bag digitale produktioner.
- Digital design og designprocesser: Eleven kan reflektere over egne valg i design- og produktionsprocessen.
Evaluering og dokumentation
- Læreren vurderer elevernes samarbejde, kreativitet og forståelse for teknologiske værktøjer gennem observation og elevernes præsentationer.
- Filmene kan deles med forældre eller vises på skolens hjemmeside som et eksempel på teknologiforståelse i praksis.