Varighed: 4 lektioner á 45 minutter
Klassetrin: Børnehaveklasse
Formål: At introducere eleverne til grundlæggende teknologiforståelse gennem legende og kreative aktiviteter med LEGO SPIKE Essential.
Lektion 1: Hvad er teknologi?
Mål: Eleverne skal kunne identificere og beskrive digitale artefakter i deres hverdag.
Startaktivitet:
- Samtale om, hvad teknologi er, og hvilke digitale enheder eleverne kender (fx tablets, smartphones, computere).
Praktisk aktivitet:
- Eleverne tegner deres yndlingsdigitale enhed og beskriver dens funktion.
Afslutning:
Fælles opsamling, hvor eleverne præsenterer deres tegninger og beskrivelser.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologianalyse: Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflader.
- Formålsanalyse: Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen.
Lektion 2: Introduktion til LEGO SPIKE Essential
Mål: Eleverne skal blive fortrolige med LEGO SPIKE Essential og forstå, hvordan man kan bygge simple modeller.
Introduktion:
- Præsentation af LEGO SPIKE Essential-sættet.
- Forklaring af, hvordan man bygger med sættet.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne bygger en simpel model, fx en bil eller et dyr, ved hjælp af LEGO SPIKE Essential.
Afslutning:
Eleverne viser deres modeller og fortæller om dem.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.
Lektion 3: Grundlæggende programmering med LEGO SPIKE Essential
Mål: Eleverne skal lære at programmere en simpel sekvens for at få deres LEGO-model til at bevæge sig eller lyse.
Introduktion:
- Forklaring af, hvad programmering er, på et grundlæggende niveau.
- Visning af, hvordan man bruger LEGO SPIKE Essential-appen til at programmere.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne arbejder i grupper og programmerer deres modeller til at udføre en simpel handling, fx bevæge sig fremad eller blinke med lys.
Afslutning:
Grupperne demonstrerer deres programmerede modeller for klassen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologisk handleevne: Eleven kan, med udgangspunkt i viden om digitale teknologiers sprog og principper, handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.
Lektion 4: Skab din egen opfindelse
Mål: Eleverne skal anvende deres viden til at designe og bygge en simpel opfindelse, der løser et hverdagsproblem.
Introduktion:
- Diskussion om hverdagsproblemer, som teknologi kan hjælpe med at løse.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne arbejder i grupper for at designe, bygge og programmere en simpel opfindelse ved hjælp af LEGO SPIKE Essential.
Afslutning:
Grupperne præsenterer deres opfindelser og forklarer, hvilket problem de har løst.
Færdigheds- og vidensmål:
- Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at beskrive velkendte og afgrænsede fænomener i hverdagen.
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.