lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Design et personligt postkasseskilt

      Design et personligt postkasseskilt

      Undervisningsforløb: Design et personligt postkasseskilt

      Varighed: 3 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: 2. klasse

      Formål: Eleverne skal lære at bruge Canvas Workspace, arbejde med digitale værktøjer og skabe et personligt postkasseskilt, der illustrerer deres familie og/eller kæledyr.

      Lektion 1: Introduktion til Canvas Workspace

      Mål: Eleverne skal lære grundlæggende funktioner i Canvas Workspace og bruge programmets værktøjer og standardfigurer.

      Startaktivitet:

      • Læreren introducerer Canvas Workspace på storskærm eller projektor.
      • Spørgsmål til eleverne: “Hvad er et digitalt designprogram, og hvad tror I, vi kan lave med det?”

      Demonstration:

      • Gennemgå grundlæggende værktøjer:
        • Tegn og rediger standardfigurer (fx cirkler, firkanter, hjerter).
        • Justér størrelse, farve og placering.
        • Tilføj tekst og vælg skrifttyper.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne øver sig på deres computere/tablets i at bruge de grundlæggende funktioner.
      • Opgave: Lav en simpel komposition med en figur og deres eget navn.

      Afslutning:

      Opsamling på, hvad eleverne har lært, og visning af nogle af deres designs.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan bruge digitale værktøjer til at skabe simple designs.
      • Computational tankegang: Eleven kan forstå og anvende grundlæggende digitale designprincipper.

      Lektion 2: Import af billeder og design af postkasseskilt

      Mål: Eleverne skal lære at finde og importere billeder af outlines/silhuetter fra nettet og bruge dem i deres design.

      Startaktivitet:

      • Læreren viser, hvordan man søger efter billeder med outlines eller silhuetter på nettet (fx “kat silhuet”).
      • Gennemgå, hvordan billedet downloades og importeres til Canvas Workspace.

      Demonstration:

      • Læreren demonstrerer, hvordan man kombinerer en silhuet med tekst og figurer i Canvas Workspace for at lave et postkasseskilt.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne finder en silhuet, der repræsenterer deres familie eller kæledyr, og importerer den til Canvas Workspace.
      • Eleverne tilføjer navn/efternavn og dekorationer til deres design.

      Afslutning:

      Læreren tjekker elevernes designs og giver feedback.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan finde og anvende digitale ressourcer fra nettet.
      • Teknologianalyse: Eleven kan forklare, hvordan digitale værktøjer understøtter designprocesser.

      Lektion 3: Forberedelse til print og fremstilling af postkasseskilt

      Mål: Eleverne skal færdiggøre deres design, lære om processen med udskæring og fremstille deres postkasseskilt.

      Startaktivitet:

      • Læreren demonstrerer, hvordan man eksporterer designet fra Canvas Workspace og sender det til folieskærer/plotter.
      • Forklar kort, hvordan folieskæreren fungerer.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne færdiggør deres design og eksporterer det i et passende format (fx SVG).
      • Læreren hjælper med at skære skiltene ud på en folieskærer.

      Afslutning:

      • Eleverne hjælper med at overføre deres design til klæbende folie ved hjælp af applikationstape.
      • Eleverne pakker deres færdige postkasseskilte ind som gave eller tager dem med hjem.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende teknologi til at producere et fysisk produkt.
      • Formålsanalyse: Eleven kan reflektere over, hvordan digitale værktøjer hjælper med at skabe praktiske løsninger.

      Evaluering og refleksion

      • Eleverne præsenterer deres postkasseskilte og reflekterer over processen:
        • “Hvad har vi lært om at designe og bruge teknologi?”
        • “Hvad var sjovt eller udfordrende ved opgaven?”

      Undervisningsforløb: Design et personligt postkasseskilt