lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Design din egen mulepose

      Design din egen mulepose

      Undervisningsforløb: Design din egen mulepose

      Varighed: 3 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: Børnehaveklasse

      Formål: Eleverne skal gennem legende og kreative aktiviteter forstå designprocesser og lære om teknologiens anvendelse til at skabe deres egen mulepose med tekstiltryk.

      Lektion 1: Introduktion til design og tekstiltryk

      Mål: Eleverne skal få en forståelse af, hvordan design og produktion hænger sammen, og begynde at udvikle deres eget design.

      Startaktivitet:

      • Fælles samtale om, hvad design betyder: “Hvordan bliver ting skabt, og hvad er design?”
      • Vis eksempler på muleposer med forskellige designs og tekstiltryk.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne tegner deres eget navn og en hånd på papir som forberedelse til tekstiltrykket.
      • Forklar, hvordan deres design vil blive overført til muleposerne ved hjælp af tekstiltryk.

      Afslutning:

      Samtale om, hvad eleverne har tegnet, og hvorfor de har valgt netop deres design.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.
      • Teknologisk handleevne: Eleven kan handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.

      Lektion 2: Skab dit unikke design

      Mål: Eleverne skal arbejde videre med deres design og vælge en figur fra et digitalt bibliotek, som de vil have trykt på deres mulepose.

      Startaktivitet:

      • Introduktion til et digitalt figurarkiv (fx en enkel skabelonmappe på en computer eller tablet med forudvalgte billeder).
      • Gennemgang af, hvordan de kan vælge en figur, der passer til deres design.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne vælger en figur og justerer deres design med hjælp fra læreren.
      • Designet klargøres til tekstiltryk ved at overføre det til skabeloner (fx udskæring eller klargøring af tekstiltryksfolie).

      Afslutning:

      Eleverne præsenterer deres færdige design for klassen og forklarer deres valg af figur og farver.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Formålsanalyse: Eleven kan beskrive forskellige digitale artefakters formål og anvendelse.
      • Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at skabe og forstå simple designprocesser.

      Lektion 3: Tekstiltryk og færdiggørelse

      Mål: Eleverne skal producere deres muleposer ved hjælp af tekstiltryk og lære om, hvordan teknologi kan bruges til at skabe noget nyt.

      Startaktivitet:

      • Demonstration af tekstiltryk med de klargjorte designs (brug af tekstilfarver, skabeloner og varmeoverførsel, hvis relevant).

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder i små grupper og overfører deres design til muleposerne med støtte fra læreren.
      • Fokus på sikkerhed og korrekt brug af materialer og udstyr.

      Afslutning:

      Fælles fremvisning af muleposerne. Eleverne fortæller om deres proces og det færdige produkt.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende viden om teknologiens principper til at skabe et fysisk produkt.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan samarbejde om og bidrage til at skabe et design.

      Evaluering og refleksion

      • Eleverne reflekterer over, hvad de har lært: “Hvordan hjalp teknologi os med at lave vores muleposer?”
      • Hæng muleposerne op som en udstilling i klassen eller på skolen.

      Undervisningsforløb: Design din egen mulepose