Undervisningsforløb: Design din egen mulepose
Varighed: 3 lektioner á 45 minutter
Klassetrin: Børnehaveklasse
Formål: Eleverne skal gennem legende og kreative aktiviteter forstå designprocesser og lære om teknologiens anvendelse til at skabe deres egen mulepose med tekstiltryk.
Lektion 1: Introduktion til design og tekstiltryk
Mål: Eleverne skal få en forståelse af, hvordan design og produktion hænger sammen, og begynde at udvikle deres eget design.
Startaktivitet:
- Fælles samtale om, hvad design betyder: “Hvordan bliver ting skabt, og hvad er design?”
- Vis eksempler på muleposer med forskellige designs og tekstiltryk.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne tegner deres eget navn og en hånd på papir som forberedelse til tekstiltrykket.
- Forklar, hvordan deres design vil blive overført til muleposerne ved hjælp af tekstiltryk.
Afslutning:
Samtale om, hvad eleverne har tegnet, og hvorfor de har valgt netop deres design.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.
- Teknologisk handleevne: Eleven kan handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.
Lektion 2: Skab dit unikke design
Mål: Eleverne skal arbejde videre med deres design og vælge en figur fra et digitalt bibliotek, som de vil have trykt på deres mulepose.
Startaktivitet:
- Introduktion til et digitalt figurarkiv (fx en enkel skabelonmappe på en computer eller tablet med forudvalgte billeder).
- Gennemgang af, hvordan de kan vælge en figur, der passer til deres design.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne vælger en figur og justerer deres design med hjælp fra læreren.
- Designet klargøres til tekstiltryk ved at overføre det til skabeloner (fx udskæring eller klargøring af tekstiltryksfolie).
Afslutning:
Eleverne præsenterer deres færdige design for klassen og forklarer deres valg af figur og farver.
Færdigheds- og vidensmål:
- Formålsanalyse: Eleven kan beskrive forskellige digitale artefakters formål og anvendelse.
- Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at skabe og forstå simple designprocesser.
Lektion 3: Tekstiltryk og færdiggørelse
Mål: Eleverne skal producere deres muleposer ved hjælp af tekstiltryk og lære om, hvordan teknologi kan bruges til at skabe noget nyt.
Startaktivitet:
- Demonstration af tekstiltryk med de klargjorte designs (brug af tekstilfarver, skabeloner og varmeoverførsel, hvis relevant).
Praktisk aktivitet:
- Eleverne arbejder i små grupper og overfører deres design til muleposerne med støtte fra læreren.
- Fokus på sikkerhed og korrekt brug af materialer og udstyr.
Afslutning:
Fælles fremvisning af muleposerne. Eleverne fortæller om deres proces og det færdige produkt.
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende viden om teknologiens principper til at skabe et fysisk produkt.
- Digital design og designprocesser: Eleven kan samarbejde om og bidrage til at skabe et design.
Evaluering og refleksion
- Eleverne reflekterer over, hvad de har lært: “Hvordan hjalp teknologi os med at lave vores muleposer?”
- Hæng muleposerne op som en udstilling i klassen eller på skolen.