Undervisningsforløb: Dekorer jeres klassedør
Varighed: 5 lektioner á 45 minutter
Klassetrin: 1. klasse
Formål: Eleverne skal lære om designprocesser og digitale værktøjer ved at skabe og dekorere deres klassedør med personlige foliemotiver.
Lektion 1: Introduktion til design og foliedekoration
Mål: Eleverne skal forstå, hvad designprocesser er, og hvordan de kan udtrykke deres kreativitet gennem motiver og mønstre.
Startaktivitet:
- Vis eksempler på døre dekoreret med folie, og diskuter med klassen: “Hvordan gør det døren speciel?”
- Forklar, at de skal designe deres egne motiver og navne, som bliver en del af deres klassedør.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne tegner omridset af deres egen hånd på papir.
- De dekorerer hånden med mønstre, figurer eller farver, der fortæller noget om dem selv.
Afslutning:
Fælles opsamling: Hver elev viser sin håndtegning og fortæller kort om deres design.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan designe og skabe artefakter med udvalgte teknologier.
- Formålsanalyse: Eleven kan beskrive formålet med deres design.
Lektion 2: Design og dekoration af navn
Mål: Eleverne skal udvikle kreative mønstre og figurer til deres navne.
Startaktivitet:
- Læreren præsenterer outline-skabeloner med elevernes navne og forklarer, hvordan de kan dekorere dem.
- Diskutér, hvordan mønstre og figurer kan fortælle noget om dem selv.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne dekorerer deres navn ved hjælp af tegninger, mønstre eller figurer på papiret.
- Opmuntr eleverne til at være kreative og bruge forskellige temaer.
Afslutning:
Eleverne præsenterer deres navne og forklarer valgene bag deres dekorationer.
Færdigheds- og vidensmål:
- Computational tankegang: Eleven kan organisere og strukturere en designopgave i flere trin.
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe designs, der udtrykker personlige idéer.
Lektion 3 & 4: Fra tegning til digitalt design
Mål: Eleverne skal opleve, hvordan deres tegninger bliver til digitale designs, og få en forståelse af teknologien bag folieskæreren.
Introduktion:
- Læreren demonstrerer, hvordan hånden og navnet bliver indscannet og klargjort til udskæring med folieskærer.
- Forklar, hvordan folieskæreren fungerer, og hvordan den skærer deres design i folie.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne ser deres designs blive indscannet og digitalt redigeret af læreren.
- Læreren starter folieskæreren og viser processen.
Afslutning:
Fælles refleksion om teknologien: “Hvordan hjalp folieskæreren os med at skabe vores designs?”
Færdigheds- og vidensmål:
- Teknologisk handleevne: Eleven kan forstå og anvende digitale teknologiers funktion i praktiske sammenhænge.
- Teknologianalyse: Eleven kan beskrive digitale teknologiers funktion og anvendelse.
Lektion 5: Overførsel til døren
Mål: Eleverne skal lære at bruge applikationstape og se deres designs blive en del af klassedøren.
Introduktion:
- Læreren viser, hvordan applikationstape bruges til at overføre foliedesign til døren.
Praktisk aktivitet:
- Eleverne hjælper læreren med at placere deres design på døren ved hjælp af applikationstape.
- Fokus på samarbejde og præcision.
Afslutning:
Fælles fremvisning af den dekorerede dør.
Samtale: “Hvad fortæller vores dør om os som klasse?”
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan samarbejde om at anvende digitale teknologier til praktiske projekter.
- Teknologisk handleevne: Eleven kan forstå, hvordan teknologi kan bruges til at skabe noget nyt.
Evaluering og refleksion
- Eleverne reflekterer over deres oplevelse: “Hvad har vi lært om at bruge teknologi til at skabe noget selv?”
- Dokumentér processen med billeder og vis dem til forældrene eller på skolens hjemmeside.