lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Byg en bæredygtig by i Minecraft

      Byg en bæredygtig by i Minecraft

      Undervisningsforløb: Byg en bæredygtig by i Minecraft

      Varighed: 6 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: 3. klasse

      Formål: Eleverne skal lære om bæredygtighed og byplanlægning ved at designe og bygge en bæredygtig by i Minecraft Education. Forløbet fremmer forståelsen for miljømæssige udfordringer og teknologisk handleevne.

      Lektion 1: Introduktion til bæredygtighed og Minecraft Education

      Introduktion (15 min):

      • Diskutér med eleverne, hvad bæredygtighed betyder, og hvorfor det er vigtigt.
      • Introducér Minecraft Education som et værktøj til at visualisere og forstå komplekse emner som byplanlægning og miljø.

      Praktisk aktivitet (25 min):

      • Eleverne logger ind på Minecraft Education og gennemgår en kort tutorial for at blive fortrolige med spillets grundlæggende funktioner.

      Afslutning (5 min):

      • Opsummer dagens læring, og forklar, hvordan Minecraft vil blive brugt i de kommende lektioner til at bygge en bæredygtig by.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital myndiggørelse: Eleven kan beskrive digitale artefakter i sin hverdag og handle hensigtsmæssigt i sit møde med digitale artefakter.
      • Teknologisk handleevne: Eleven kan, med udgangspunkt i viden om digitale teknologiers sprog og principper, handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.

      Lektion 2: Planlægning af den bæredygtige by

      Introduktion (10 min):

      • Gennemgå de grundlæggende elementer i en by (boliger, skoler, parker, transport osv.).
      • Diskutér, hvordan disse elementer kan designes bæredygtigt.

      Praktisk aktivitet (30 min):

      • Eleverne arbejder i grupper og laver en plan (på papir) for deres bæredygtige by, herunder placering af bygninger, grønne områder og transportmuligheder.

      Afslutning (5 min):

      • Hver gruppe præsenterer kort deres byplan for klassen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier, deltage i iterative designprocesser af komplekse problemstillinger og opnå viden om egen designkompetence.

      Lektion 3: Bygning af byens infrastruktur i Minecraft

      Introduktion (5 min):

      • Forklar, hvordan man opretter en ny verden i Minecraft, og hvordan grupperne kan arbejde sammen i samme verden.

      Praktisk aktivitet (35 min):

      • Eleverne begynder at bygge deres bys infrastruktur i Minecraft baseret på deres planer fra forrige lektion. Fokus bør være på veje, broer og andre grundlæggende strukturer.

      Afslutning (5 min):

      • Opsummer fremskridtene, og mind eleverne om at tænke bæredygtigt i deres designvalg.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at beskrive velkendte og afgrænsede fænomener i hverdagen.

      Lektion 4: Bygning af boliger og offentlige bygninger

      Introduktion (5 min):

      • Diskutér, hvad der gør en bygning bæredygtig (f.eks. energieffektivitet, brug af genanvendelige materialer).

      Praktisk aktivitet (35 min):

      • Eleverne bygger boliger, skoler og andre offentlige bygninger i deres Minecraft-by med fokus på bæredygtige designprincipper.

      Afslutning (5 min):

      • Grupperne deler deres erfaringer og eventuelle udfordringer med klassen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe digitale artefakter med digitale teknologier og gennemføre iterative designprocesser, der løser komplekse problemstillinger, relevante for individ og fællesskab.

      Lektion 5: Implementering af grønne områder og transportløsninger

      Introduktion (5 min):

      • Tal om vigtigheden af grønne områder og bæredygtig transport i en by.

      Praktisk aktivitet (35 min):

      • Eleverne tilføjer parker, cykelstier, kollektiv transport og andre bæredygtige elementer til deres Minecraft-by.

      Afslutning (5 min):

      • Grupperne vurderer, hvor bæredygtig deres by er blevet, og om der er områder, der kan forbedres.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital myndiggørelse: Eleven kan vurdere digitale artefakters intentionalitet og anvendelsesmuligheder med henblik på at kunne handle reflekteret i konkrete situationer.

      Lektion 6: Præsentation og refleksion

      Praktisk aktivitet (35 min):

      • Hver gruppe præsenterer deres bæredygtige by i Minecraft for klassen, forklarer deres designvalg og hvordan de har integreret bæredygtighed.

      Refleksion (10 min):

      • Led en klassediskussion om forløbet med spørgsmål som:
        • “Hvad har vi lært om bæredygtighed?”
        • “Hvordan har Minecraft hjulpet os med at forstå byplanlægning og teknologi?”
        • “Hvad var den største udfordring, og hvordan løste I den?”

      Undervisningsforløb: Byg en bæredygtig by i Minecraft