Undervisningsforløb: Byg en bæredygtig by i Minecraft
Varighed: 6 lektioner á 45 minutter
Klassetrin: 3. klasse
Formål: Eleverne skal lære om bæredygtighed og byplanlægning ved at designe og bygge en bæredygtig by i Minecraft Education. Forløbet fremmer forståelsen for miljømæssige udfordringer og teknologisk handleevne.
Lektion 1: Introduktion til bæredygtighed og Minecraft Education
Introduktion (15 min):
- Diskutér med eleverne, hvad bæredygtighed betyder, og hvorfor det er vigtigt.
- Introducér Minecraft Education som et værktøj til at visualisere og forstå komplekse emner som byplanlægning og miljø.
Praktisk aktivitet (25 min):
- Eleverne logger ind på Minecraft Education og gennemgår en kort tutorial for at blive fortrolige med spillets grundlæggende funktioner.
Afslutning (5 min):
- Opsummer dagens læring, og forklar, hvordan Minecraft vil blive brugt i de kommende lektioner til at bygge en bæredygtig by.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital myndiggørelse: Eleven kan beskrive digitale artefakter i sin hverdag og handle hensigtsmæssigt i sit møde med digitale artefakter.
- Teknologisk handleevne: Eleven kan, med udgangspunkt i viden om digitale teknologiers sprog og principper, handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.
Lektion 2: Planlægning af den bæredygtige by
Introduktion (10 min):
- Gennemgå de grundlæggende elementer i en by (boliger, skoler, parker, transport osv.).
- Diskutér, hvordan disse elementer kan designes bæredygtigt.
Praktisk aktivitet (30 min):
- Eleverne arbejder i grupper og laver en plan (på papir) for deres bæredygtige by, herunder placering af bygninger, grønne områder og transportmuligheder.
Afslutning (5 min):
- Hver gruppe præsenterer kort deres byplan for klassen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier, deltage i iterative designprocesser af komplekse problemstillinger og opnå viden om egen designkompetence.
Lektion 3: Bygning af byens infrastruktur i Minecraft
Introduktion (5 min):
- Forklar, hvordan man opretter en ny verden i Minecraft, og hvordan grupperne kan arbejde sammen i samme verden.
Praktisk aktivitet (35 min):
- Eleverne begynder at bygge deres bys infrastruktur i Minecraft baseret på deres planer fra forrige lektion. Fokus bør være på veje, broer og andre grundlæggende strukturer.
Afslutning (5 min):
- Opsummer fremskridtene, og mind eleverne om at tænke bæredygtigt i deres designvalg.
Færdigheds- og vidensmål:
- Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at beskrive velkendte og afgrænsede fænomener i hverdagen.
Lektion 4: Bygning af boliger og offentlige bygninger
Introduktion (5 min):
- Diskutér, hvad der gør en bygning bæredygtig (f.eks. energieffektivitet, brug af genanvendelige materialer).
Praktisk aktivitet (35 min):
- Eleverne bygger boliger, skoler og andre offentlige bygninger i deres Minecraft-by med fokus på bæredygtige designprincipper.
Afslutning (5 min):
- Grupperne deler deres erfaringer og eventuelle udfordringer med klassen.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe digitale artefakter med digitale teknologier og gennemføre iterative designprocesser, der løser komplekse problemstillinger, relevante for individ og fællesskab.
Lektion 5: Implementering af grønne områder og transportløsninger
Introduktion (5 min):
- Tal om vigtigheden af grønne områder og bæredygtig transport i en by.
Praktisk aktivitet (35 min):
- Eleverne tilføjer parker, cykelstier, kollektiv transport og andre bæredygtige elementer til deres Minecraft-by.
Afslutning (5 min):
- Grupperne vurderer, hvor bæredygtig deres by er blevet, og om der er områder, der kan forbedres.
Færdigheds- og vidensmål:
- Digital myndiggørelse: Eleven kan vurdere digitale artefakters intentionalitet og anvendelsesmuligheder med henblik på at kunne handle reflekteret i konkrete situationer.
Lektion 6: Præsentation og refleksion
Praktisk aktivitet (35 min):
- Hver gruppe præsenterer deres bæredygtige by i Minecraft for klassen, forklarer deres designvalg og hvordan de har integreret bæredygtighed.
Refleksion (10 min):
- Led en klassediskussion om forløbet med spørgsmål som:
- “Hvad har vi lært om bæredygtighed?”
- “Hvordan har Minecraft hjulpet os med at forstå byplanlægning og teknologi?”
- “Hvad var den største udfordring, og hvordan løste I den?”