lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Rejs Jorden rundt med greenscreen

      Rejs jorden rundt med Greenscreen

      Rejs jorden rundt med Greenscreen

      Varighed: 8 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: 3. klasse

      Formål: Eleverne skal kombinere teknologi, geografisk læring og kreativ formidling ved at skabe en video, hvor de “rejser” rundt i verden med greenscreen-teknologi.

      Lektion 1: Introduktion til projektet

      Mål: Eleverne skal forstå projektets formål og lære, hvad greenscreen og Google Earth er.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (10 min): Forklar projektets mål: At skabe en video, hvor de rejser jorden rundt med greenscreen-teknologi. Vis et eksempel på en greenscreen-video.
      • Introduktion til Google Earth (10 min): Demonstrér, hvordan man bruger Google Earth til at finde steder rundt om i verden.
      • Praktisk aktivitet (20 min): Eleverne udforsker Google Earth og finder steder, de kunne tænke sig at “besøge”.
      • Afslutning (5 min): Eleverne deler en idé om et sted, de gerne vil inkludere i deres video.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende digitale teknologier til at finde information.
      • Teknologianalyse: Eleven kan beskrive digitale teknologiers anvendelse i praksis.

      Lektion 2: Planlæg din rejse

      Mål: Eleverne skal vælge fem destinationer og finde billeder, der kan bruges som baggrund.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (5 min): Forklar, hvordan eleverne kan finde og vælge billeder, der passer til deres destinationer.
      • Praktisk aktivitet (35 min): Eleverne vælger fem lande eller byer, de vil “besøge”, og finder billeder til greenscreen-baggrunde.
      • Afslutning (5 min): Eleverne præsenterer kort deres udvalgte destinationer.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan finde og gemme digitale ressourcer.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan planlægge en digital produktion.

      Lektion 3: Skriv manuskript

      Mål: Eleverne skal skrive et manuskript til deres video, hvor de beskriver deres destinationer.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (10 min): Gennemgå, hvad et manuskript skal indeholde: Hvilke steder de besøger, hvorfor de har valgt det, og hvad der er særligt ved stedet.
      • Praktisk aktivitet (30 min): Eleverne skriver deres manuskript med støtte fra læreren.
      • Afslutning (5 min): Eleverne læser deres manuskript højt for hinanden i par.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Formålsanalyse: Eleven kan forklare, hvordan teknologi bruges til at formidle viden.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan strukturere en digital produktion.

      Lektion 4: Introduktion til greenscreen-optagelser

      Mål: Eleverne skal lære, hvordan greenscreen fungerer, og hvordan de skal opføre sig foran kameraet.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (10 min): Forklar greenscreen-teknologi og demonstrér, hvordan man optager video.
      • Praktisk aktivitet (30 min): Eleverne øver sig i at stå foran greenscreenen og læse deres manuskript højt.
      • Afslutning (5 min): Opsamling på elevernes oplevelse af at bruge greenscreen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan bruge digitale teknologier til optagelse og præsentation.

      Lektion 5: Optag video

      Mål: Eleverne skal optage deres video foran greenscreenen.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (5 min): Forklar processen for optagelser og gennemgå tidsplanen for hver elev eller gruppe.
      • Praktisk aktivitet (35 min): Eleverne optager deres greenscreen-videoer i grupper.
      • Afslutning (5 min): Gem og organiser videooptagelserne til næste lektion.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan producere digitalt indhold ved hjælp af teknologi.

      Lektion 6: Introduktion til WeVideo på Skoletube

      Mål: Eleverne skal lære at bruge WeVideo til at redigere deres video.

      Aktiviteter:

      • Introduktion (10 min): Gennemgå WeVideo-grænsefladen og de grundlæggende funktioner: Tilføj video, baggrunde og tekst. Klip og rediger videoer.
      • Praktisk aktivitet (30 min): Eleverne begynder at redigere deres video ved at tilføje baggrunde og klippe videooptagelserne.
      • Afslutning (5 min): Opsamling på elevernes fremgang.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan bruge digitale værktøjer til at redigere og producere indhold.

      Lektion 7: Færdiggør din video

      Mål: Eleverne skal færdiggøre redigeringen af deres video.

      Aktiviteter:

      • Praktisk aktivitet (40 min): Eleverne tilføjer de sidste detaljer, som tekst og overgange, og sikrer, at videoen er færdig.
      • Afslutning (5 min): Gennemse de færdige videoer og giv feedback.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan færdiggøre en digital produktion.

      Lektion 8: Fremvisning og refleksion

      Mål: Eleverne skal fremvise deres video og reflektere over deres læring.

      Aktiviteter:

      • Fremvisning (30 min): Eleverne præsenterer deres videoer for klassen.
      • Refleksion (10 min): Diskutér, hvad eleverne har lært om greenscreen, geografiske steder og videoredigering.
      • Afslutning (5 min): Fejr elevernes indsats og giv positiv feedback.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Formålsanalyse: Eleven kan evaluere, hvordan teknologi understøtter kommunikation.
      • Teknologianalyse: Eleven kan forklare, hvordan digitale værktøjer bruges i praksis.

      Undervisningsforløb: Rejs jorden rundt med Greenscreen