lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Skab kunst med genbrug af plastikposer

      Skab kunst med genbrug af plastikposer

      Undervisningsforløb: Skab kunst med genbrug af plastikposer

      Varighed: 3 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: 1. klasse

      Formål: Eleverne skal lære om genbrug og bæredygtighed, mens de designer et kreativt billede af genanvendte plastikposer. De oplever også, hvordan teknologi (varmepresser) kan bruges til at skabe et færdigt produkt.

      Lektion 1: Introduktion til genbrug og design

      Mål: Eleverne skal forstå, hvorfor genbrug er vigtigt, og planlægge deres kunstværk.

      Startaktivitet:

      • Fælles snak: “Hvad er genbrug, og hvorfor er det vigtigt?”
      • Vis eksempler på kunst lavet af genbrugsmaterialer.
      • Diskutér: “Hvad kan vi lave af gamle plastikposer?”

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne brainstormer, hvad de vil lave: Deres forbogstav, en figur eller noget, de selv finder på.
      • De tegner en skitse på A4-papir som skabelon for deres kunstværk.

      Afslutning:

      Fælles opsamling: Eleverne præsenterer deres ideer og skitser for klassen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Formålsanalyse: Eleven kan beskrive, hvordan genbrugsmaterialer kan bruges på nye måder.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan udvikle og planlægge et design.

      Lektion 2: Klip og sammensæt dit design

      Mål: Eleverne skal arbejde med genbrugsmaterialer og skabe deres design ud fra skitsen.

      Startaktivitet:

      • Læreren demonstrerer, hvordan plastikposer kan klippes i forskellige former og farver.
      • Forklar, hvordan designet skal sættes op på en A4-baggrund, der er klar til varmepresseren.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne klipper plastikposer og arrangerer dem på deres A4-baggrund i overensstemmelse med deres skitse.
      • Læreren hjælper med at sikre, at plastikstykkerne er stabile og klar til at blive presset.

      Afslutning:

      Eleverne præsenterer deres næsten færdige design for hinanden.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan arbejde praktisk med genbrugsmaterialer og forstå, hvordan de kan omdannes til noget nyt.
      • Computational tankegang: Eleven kan arbejde systematisk med at klippe, arrangere og justere deres design.

      Lektion 3: Varmepresser og færdiggørelse

      Mål: Eleverne skal lære, hvordan teknologi kan bruges til at færdiggøre deres kunstværk, og reflektere over processen.

      Startaktivitet:

      • Læreren demonstrerer, hvordan varmepresseren fungerer, og forklarer sikkerheden ved brug.
      • Læreren presser det første design som eksempel.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder sammen med læreren om at smelte deres plastikdesign ved hjælp af varmepresseren.
      • Mens andre venter på deres tur, kan de dekorere deres arbejdsark med tanker om deres kunstværk.

      Afslutning:

      Fælles fremvisning: Eleverne præsenterer deres færdige kunstværk.

      Refleksion: “Hvad lærte vi om genbrug og teknologi i dag?”

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan anvende teknologi i praktiske projekter.
      • Teknologianalyse: Eleven kan beskrive, hvordan teknologi (varmepresser) hjælper med at omdanne materialer.

      Evaluering og refleksion

      • Eleverne reflekterer over deres oplevelse:
        • “Hvordan hjalp teknologien os med at lave vores kunstværk?”
        • “Hvordan kan vi bruge genbrugsmaterialer i andre projekter?”
      • Læreren kan dokumentere processen med billeder og dele elevernes arbejde med forældre eller på skolens hjemmeside.

      Undervisningsforløb: Skab kunst med genbrug af plastikposer