lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Dekorer jeres klassedør

      Dekorer jeres klassedør

      Undervisningsforløb: Dekorer jeres klassedør

      Varighed: 5 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: 1. klasse

      Formål: Eleverne skal lære om designprocesser og digitale værktøjer ved at skabe og dekorere deres klassedør med personlige foliemotiver.

      Lektion 1: Introduktion til design og foliedekoration

      Mål: Eleverne skal forstå, hvad designprocesser er, og hvordan de kan udtrykke deres kreativitet gennem motiver og mønstre.

      Startaktivitet:

      • Vis eksempler på døre dekoreret med folie, og diskuter med klassen: “Hvordan gør det døren speciel?”
      • Forklar, at de skal designe deres egne motiver og navne, som bliver en del af deres klassedør.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne tegner omridset af deres egen hånd på papir.
      • De dekorerer hånden med mønstre, figurer eller farver, der fortæller noget om dem selv.

      Afslutning:

      Fælles opsamling: Hver elev viser sin håndtegning og fortæller kort om deres design.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan designe og skabe artefakter med udvalgte teknologier.
      • Formålsanalyse: Eleven kan beskrive formålet med deres design.

      Lektion 2: Design og dekoration af navn

      Mål: Eleverne skal udvikle kreative mønstre og figurer til deres navne.

      Startaktivitet:

      • Læreren præsenterer outline-skabeloner med elevernes navne og forklarer, hvordan de kan dekorere dem.
      • Diskutér, hvordan mønstre og figurer kan fortælle noget om dem selv.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne dekorerer deres navn ved hjælp af tegninger, mønstre eller figurer på papiret.
      • Opmuntr eleverne til at være kreative og bruge forskellige temaer.

      Afslutning:

      Eleverne præsenterer deres navne og forklarer valgene bag deres dekorationer.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Computational tankegang: Eleven kan organisere og strukturere en designopgave i flere trin.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe designs, der udtrykker personlige idéer.

      Lektion 3 & 4: Fra tegning til digitalt design

      Mål: Eleverne skal opleve, hvordan deres tegninger bliver til digitale designs, og få en forståelse af teknologien bag folieskæreren.

      Introduktion:

      • Læreren demonstrerer, hvordan hånden og navnet bliver indscannet og klargjort til udskæring med folieskærer.
      • Forklar, hvordan folieskæreren fungerer, og hvordan den skærer deres design i folie.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne ser deres designs blive indscannet og digitalt redigeret af læreren.
      • Læreren starter folieskæreren og viser processen.

      Afslutning:

      Fælles refleksion om teknologien: “Hvordan hjalp folieskæreren os med at skabe vores designs?”

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan forstå og anvende digitale teknologiers funktion i praktiske sammenhænge.
      • Teknologianalyse: Eleven kan beskrive digitale teknologiers funktion og anvendelse.

      Lektion 5: Overførsel til døren

      Mål: Eleverne skal lære at bruge applikationstape og se deres designs blive en del af klassedøren.

      Introduktion:

      • Læreren viser, hvordan applikationstape bruges til at overføre foliedesign til døren.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne hjælper læreren med at placere deres design på døren ved hjælp af applikationstape.
      • Fokus på samarbejde og præcision.

      Afslutning:

      Fælles fremvisning af den dekorerede dør.

      Samtale: “Hvad fortæller vores dør om os som klasse?”

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan samarbejde om at anvende digitale teknologier til praktiske projekter.
      • Teknologisk handleevne: Eleven kan forstå, hvordan teknologi kan bruges til at skabe noget nyt.

      Evaluering og refleksion

      • Eleverne reflekterer over deres oplevelse: “Hvad har vi lært om at bruge teknologi til at skabe noget selv?”
      • Dokumentér processen med billeder og vis dem til forældrene eller på skolens hjemmeside.

      Undervisningsforløb: Dekorer jeres klassedør