lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Leg og lær med LEGO Spike

      Leg og lær med Lego Spike

      Varighed: 4 lektioner á 45 minutter

      Klassetrin: Børnehaveklasse

      Formål: At introducere eleverne til grundlæggende teknologiforståelse gennem legende og kreative aktiviteter med LEGO SPIKE Essential.

      Lektion 1: Hvad er teknologi?

      Mål: Eleverne skal kunne identificere og beskrive digitale artefakter i deres hverdag.

      Startaktivitet:

      • Samtale om, hvad teknologi er, og hvilke digitale enheder eleverne kender (fx tablets, smartphones, computere).

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne tegner deres yndlingsdigitale enhed og beskriver dens funktion.

      Afslutning:

      Fælles opsamling, hvor eleverne præsenterer deres tegninger og beskrivelser.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologianalyse: Eleven kan benævne forskellige typer af digitale artefakters funktionalitet og grænseflader.
      • Formålsanalyse: Eleven kan beskrive forskellige typer af digitale artefakters formål i hverdagen.

      Lektion 2: Introduktion til LEGO SPIKE Essential

      Mål: Eleverne skal blive fortrolige med LEGO SPIKE Essential og forstå, hvordan man kan bygge simple modeller.

      Introduktion:

      • Præsentation af LEGO SPIKE Essential-sættet.
      • Forklaring af, hvordan man bygger med sættet.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne bygger en simpel model, fx en bil eller et dyr, ved hjælp af LEGO SPIKE Essential.

      Afslutning:

      Eleverne viser deres modeller og fortæller om dem.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.

      Lektion 3: Grundlæggende programmering med LEGO SPIKE Essential

      Mål: Eleverne skal lære at programmere en simpel sekvens for at få deres LEGO-model til at bevæge sig eller lyse.

      Introduktion:

      • Forklaring af, hvad programmering er, på et grundlæggende niveau.
      • Visning af, hvordan man bruger LEGO SPIKE Essential-appen til at programmere.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder i grupper og programmerer deres modeller til at udføre en simpel handling, fx bevæge sig fremad eller blinke med lys.

      Afslutning:

      Grupperne demonstrerer deres programmerede modeller for klassen.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Teknologisk handleevne: Eleven kan, med udgangspunkt i viden om digitale teknologiers sprog og principper, handle hensigtsmæssigt med digitale teknologier i afgrænsede situationer.

      Lektion 4: Skab din egen opfindelse

      Mål: Eleverne skal anvende deres viden til at designe og bygge en simpel opfindelse, der løser et hverdagsproblem.

      Introduktion:

      • Diskussion om hverdagsproblemer, som teknologi kan hjælpe med at løse.

      Praktisk aktivitet:

      • Eleverne arbejder i grupper for at designe, bygge og programmere en simpel opfindelse ved hjælp af LEGO SPIKE Essential.

      Afslutning:

      Grupperne præsenterer deres opfindelser og forklarer, hvilket problem de har løst.

      Færdigheds- og vidensmål:

      • Computational tankegang: Eleven kan anvende computational tankegang til at beskrive velkendte og afgrænsede fænomener i hverdagen.
      • Digital design og designprocesser: Eleven kan skabe artefakter med udvalgte digitale teknologier.

      Undervisningsforløb: Leg og lær med Lego Spike