lnsit.dk

Maker Space og Teknologiforståelse

Læseplanen

      Analog og digital programmering

      Analog og Digital Programmering

      Undervisningsforløb: Analog og digital programmering

      Varighed: 3 lektioner á 45 minutter

      Alder: Børnehaveklasse (5-6 år)

      Formål: At give børnene en grundlæggende forståelse af, hvordan teknologi fungerer, og hvordan de selv kan skabe med simple værktøjer og materialer.

      Lektion 1: Hvad er teknologi?

      Mål: Børnene skal forstå, at teknologi er noget, vi bruger i hverdagen, og at de selv kan være små opfindere.

      Startaktivitet:

      • Vis billeder af forskellige teknologier (telefon, fjernsyn, vaskemaskine, computer osv.).
      • Spørg: “Hvad bruger vi dette til?” og “Hvordan tror I, det virker?”

      Fortæl en historie:

      Læs en simpel historie om en opfinder (fx en fiktiv karakter som “Lille Opfinder-Lise”), der laver noget sjovt ud af skrald.

      Praktisk aktivitet:

      • Materialer: Pap, sugerør, elastikker, tape, piberensere, og andet Makerspace-materiale.
      • Lad børnene lave deres egen “opfindelse”. Det kan fx være en fantasimaskine, en robot eller et køretøj.

      Afslutning:

      Hver elev fortæller kort, hvad de har lavet, og hvad deres opfindelse kan gøre.

      Lektion 2: Programmering uden skærm (Unplugged Coding)

      Mål: Børnene skal lære grundlæggende programmering uden brug af computere.

      Startaktivitet:

      • Leg “Robot og Programmør”. Én elev er robot, og en anden elev skal give simple kommandoer som “Gå fremad”, “Drej til venstre”, “Hop én gang”.

      Praktisk aktivitet:

      • Materialer: Tape til at lave en bane på gulvet, små figurer eller klodser som mål.
      • Lav en lille bane, hvor børnene i hold skal programmere deres “robot” (en klassekammerat) til at nå frem til målet.

      Afslutning:

      Tal om, hvordan robotter og computere kun kan gøre det, vi fortæller dem.

      Lektion 3: Byg en simpel robot (med Bee-Bots eller lignende)

      Mål: Børnene skal forstå, hvordan små robotter kan programmeres til at følge instruktioner.

      Introduktion til robotten:

      • Præsentér en Bee-Bot (eller lignende robot). Forklar, hvordan den virker: “Når vi trykker på knapperne, følger den vores instruktioner.”

      Praktisk aktivitet:

      • Lav en sjov måtte med forskellige billeder (fx dyr, bogstaver eller former).
      • Opgave: Børnene skal programmere robotten til at gå fra ét billede til et andet (fx fra katten til hunden).

      Afslutning:

      Diskuter, hvordan vi kan få robotter til at hjælpe os i hverdagen.

      Evaluering og refleksion

      • Hvad har børnene lært om teknologi og opfindelser?
      • Hvad synes de var sjovest?
      • Giv børnene et diplom som “Små Opfindere” for deres indsats.

      Kompetenceområder og mål

      Undervisningsforløbet understøtter flere af de kompetenceområder og mål, der er beskrevet i Fælles Mål for børnehaveklassen. Her er en oversigt:

      1. Sprog

      • Kompetencemål: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.
      • Færdigheds- og vidensmål: Samtale, fortælling og sproglig bevidsthed.

      2. Matematisk opmærksomhed

      • Kompetencemål: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer.
      • Færdigheds- og vidensmål: Tal og geometri.

      3. Naturfaglige fænomener

      • Kompetencemål: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen.
      • Færdigheds- og vidensmål: Naturnysgerrighed.

      4. Kreative og musiske udtryksformer

      • Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama.
      • Færdigheds- og vidensmål: Fremstilling og kommunikation.

      5. Krop og bevægelse

      • Kompetencemål: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.
      • Færdigheds- og vidensmål: Bevægelse.

      6. Engagement og fællesskab

      • Kompetencemål: Eleven kan bidrage til fællesskabet og drage omsorg for sig selv og andre.
      • Færdigheds- og vidensmål: Samarbejde og omsorg.

      Undervisningsforløb i Makerspace og teknologiforståelse for børnehaveklassen