Undervisningsforløb: Analog og digital programmering
Varighed: 3 lektioner á 45 minutter
Alder: Børnehaveklasse (5-6 år)
Formål: At give børnene en grundlæggende forståelse af, hvordan teknologi fungerer, og hvordan de selv kan skabe med simple værktøjer og materialer.
Lektion 1: Hvad er teknologi?
Mål: Børnene skal forstå, at teknologi er noget, vi bruger i hverdagen, og at de selv kan være små opfindere.
Startaktivitet:
- Vis billeder af forskellige teknologier (telefon, fjernsyn, vaskemaskine, computer osv.).
- Spørg: “Hvad bruger vi dette til?” og “Hvordan tror I, det virker?”
Fortæl en historie:
Læs en simpel historie om en opfinder (fx en fiktiv karakter som “Lille Opfinder-Lise”), der laver noget sjovt ud af skrald.
Praktisk aktivitet:
- Materialer: Pap, sugerør, elastikker, tape, piberensere, og andet Makerspace-materiale.
- Lad børnene lave deres egen “opfindelse”. Det kan fx være en fantasimaskine, en robot eller et køretøj.
Afslutning:
Hver elev fortæller kort, hvad de har lavet, og hvad deres opfindelse kan gøre.
Lektion 2: Programmering uden skærm (Unplugged Coding)
Mål: Børnene skal lære grundlæggende programmering uden brug af computere.
Startaktivitet:
- Leg “Robot og Programmør”. Én elev er robot, og en anden elev skal give simple kommandoer som “Gå fremad”, “Drej til venstre”, “Hop én gang”.
Praktisk aktivitet:
- Materialer: Tape til at lave en bane på gulvet, små figurer eller klodser som mål.
- Lav en lille bane, hvor børnene i hold skal programmere deres “robot” (en klassekammerat) til at nå frem til målet.
Afslutning:
Tal om, hvordan robotter og computere kun kan gøre det, vi fortæller dem.
Lektion 3: Byg en simpel robot (med Bee-Bots eller lignende)
Mål: Børnene skal forstå, hvordan små robotter kan programmeres til at følge instruktioner.
Introduktion til robotten:
- Præsentér en Bee-Bot (eller lignende robot). Forklar, hvordan den virker: “Når vi trykker på knapperne, følger den vores instruktioner.”
Praktisk aktivitet:
- Lav en sjov måtte med forskellige billeder (fx dyr, bogstaver eller former).
- Opgave: Børnene skal programmere robotten til at gå fra ét billede til et andet (fx fra katten til hunden).
Afslutning:
Diskuter, hvordan vi kan få robotter til at hjælpe os i hverdagen.
Evaluering og refleksion
- Hvad har børnene lært om teknologi og opfindelser?
- Hvad synes de var sjovest?
- Giv børnene et diplom som “Små Opfindere” for deres indsats.
Kompetenceområder og mål
Undervisningsforløbet understøtter flere af de kompetenceområder og mål, der er beskrevet i Fælles Mål for børnehaveklassen. Her er en oversigt:
1. Sprog
- Kompetencemål: Eleven er opmærksom på forskellige måder at anvende sprog på.
- Færdigheds- og vidensmål: Samtale, fortælling og sproglig bevidsthed.
2. Matematisk opmærksomhed
- Kompetencemål: Eleven kan anvende tal og geometrisk sprog i hverdagssituationer.
- Færdigheds- og vidensmål: Tal og geometri.
3. Naturfaglige fænomener
- Kompetencemål: Eleven kan ud fra viden og erfaring færdes iagttagende i naturen.
- Færdigheds- og vidensmål: Naturnysgerrighed.
4. Kreative og musiske udtryksformer
- Kompetencemål: Eleven kan udtrykke sig i billeder, musik og drama.
- Færdigheds- og vidensmål: Fremstilling og kommunikation.
5. Krop og bevægelse
- Kompetencemål: Eleven kan foretage valg, der styrker og udvikler kroppen.
- Færdigheds- og vidensmål: Bevægelse.
6. Engagement og fællesskab
- Kompetencemål: Eleven kan bidrage til fællesskabet og drage omsorg for sig selv og andre.
- Færdigheds- og vidensmål: Samarbejde og omsorg.